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BOARD GOVERNANCE MARCH PHASE 2012 Governance, - PDF document

BOARD GOVERNANCE MARCH PHASE 2012 Governance, Rela-onships, Opera-ons Progress to Date Signed Opera-ng Agreements Members reviewing Good Governance is a


  1. BOARD ¡ GOVERNANCE ¡ MARCH ¡PHASE ¡2012 ¡ Governance, ¡Rela-onships, ¡Opera-ons ¡

  2. Progress ¡to ¡Date ¡ • Signed ¡Opera-ng ¡Agreements ¡ • Members ¡reviewing ¡“Good ¡Governance ¡is ¡a ¡ Choice” ¡ • Crosswalk ¡of ¡Opera-ng ¡Agreements ¡and ¡ Current ¡Policies ¡

  3. Work ¡for ¡March ¡2012 ¡ • Delega-on ¡of ¡Authority ¡Agreement ¡Language ¡ • Monitoring ¡Superintendent ¡Performance ¡ Language ¡ • Global ¡Opera-onal ¡Expecta-ons ¡Language ¡ • Budget ¡and ¡Financial ¡Planning ¡Language ¡ Agreement ¡

  4. Work ¡for ¡March ¡2012 ¡ Crosswalked ¡to ¡Current ¡Board ¡ Policies ¡ • Delega-on ¡of ¡Authority ¡Agreement ¡Language ¡ (B.P. ¡2:130) ¡ • Monitoring ¡Superintendent ¡Performance ¡ Language ¡(B.P. ¡3:40) ¡ • Global ¡Opera-onal ¡Expecta-ons ¡Language ¡ (B.P. ¡2:240) ¡ • Emergency ¡Superintendent ¡Sucession ¡ Language ¡(B.P. ¡3:70) ¡ • Budget ¡and ¡Financial ¡Planning ¡Language ¡ (4:10) ¡ • Financial ¡Administra-on ¡Language ¡(4:10) ¡

  5. Delegation ¡of ¡ Authority ¡ • How ¡does ¡the ¡Board ¡provide ¡direc-on ¡to ¡the ¡ Superintendent? ¡ • How ¡much ¡authority ¡does ¡the ¡ Superintendent ¡have ¡to ¡make ¡decisions? ¡ • Once ¡the ¡Board ¡creates ¡Goal ¡statements, ¡ how ¡much ¡involvement ¡in ¡procedures ¡does ¡ the ¡BOE ¡desire? ¡

  6. Monitoring ¡ Superintendent ¡ Performance ¡ • For ¡what ¡is ¡the ¡Superintendent ¡responsible? ¡ • When ¡will ¡the ¡Superintendent ¡be ¡evaluated? ¡ • How ¡will ¡the ¡members ¡of ¡the ¡BOE ¡be ¡ involved? ¡ • How ¡will ¡the ¡Board ¡Goals ¡be ¡aligned ¡with ¡the ¡ Superintendent’s ¡evalua-on? ¡

  7. Global ¡Expectations ¡ Language ¡ • The ¡BOE ¡will ¡not ¡permit ¡any ¡opera-onal ¡ condi-on ¡that ¡is ¡unlawful, ¡unethical, ¡ imprudent, ¡disrespecYul, ¡or ¡unsafe. ¡ • How ¡will ¡the ¡BOE ¡ensure ¡that ¡prac-ces ¡are ¡ compliant? ¡ • Does ¡the ¡BOE ¡approve ¡most ¡opera-onal ¡ decisions, ¡even ¡though ¡the ¡superintendent ¡is ¡ considered ¡to ¡be ¡responsible ¡for ¡those ¡ func-ons? ¡ • Is ¡it ¡clear ¡to ¡you ¡who ¡is ¡accountable ¡for ¡ decisions ¡that ¡have ¡been ¡approved ¡by ¡the ¡ BOE ¡based ¡upon ¡the ¡superintendent’s ¡ recommenda-on? ¡

  8. Budget ¡and ¡Financial ¡ Planning ¡ • How ¡much ¡risk ¡will ¡be ¡tolerated ¡when ¡we ¡ forecast ¡revenues? ¡ • How ¡should ¡the ¡budget ¡be ¡related ¡to ¡board ¡ goals ¡and ¡priori-es ¡for ¡the ¡coming ¡year? ¡ • How ¡would ¡the ¡BOE ¡like ¡the ¡budget ¡to ¡be ¡ presented? ¡ ¡How ¡should ¡it ¡be ¡presented ¡to ¡ the ¡public? ¡ • How ¡much ¡of ¡a ¡year ¡end ¡balance ¡does ¡the ¡ Board ¡expect? ¡ • How ¡important ¡is ¡the ¡# ¡of ¡staff ¡employed? ¡ • How ¡will ¡the ¡BOE ¡priori-ze ¡programs? ¡ • How ¡important ¡is ¡it ¡for ¡the ¡BOE ¡to ¡receive ¡ monthly ¡updates ¡on ¡a ¡dra^ ¡budget? ¡ • What ¡are ¡the ¡key ¡ques-ons ¡that ¡Board ¡ Members ¡need ¡answered ¡regarding ¡the ¡ budget? ¡

  9. Future ¡Work, ¡Training, ¡ Planning ¡ • BOE ¡takes ¡the ¡CVI: ¡Online ¡next ¡week ¡ • CVI ¡training: ¡Monday, ¡June ¡5, ¡6:00 ¡p.m. ¡ • Board ¡Retreat: ¡June ¡28 , ¡6:00 ¡p.m. ¡

  10. Board ¡Policy ¡Transformation ¡2012 ¡ Label ¡ Policy ¡ Covered ¡in ¡Operating ¡Agreements ¡ March ¡2012 ¡ G-­‑1 ¡ Board ¡Purpose ¡ YES ¡ G-­‑2 ¡ Governing ¡Commitments ¡ YES ¡ G-­‑3 ¡ Board ¡Job ¡Description ¡ YES ¡ G-­‑4 ¡ Officer’s ¡Role ¡ YES ¡ G-­‑5 ¡ Board ¡Committees ¡ YES ¡ G-­‑6 ¡ Annual ¡Work ¡Plan ¡ YES, ¡Will ¡complete ¡Annual ¡Plan ¡at ¡ Retreat ¡ G-­‑7 ¡ Code ¡of ¡Conduct ¡ YES ¡ G-­‑8 ¡ Conflict ¡of ¡Interest ¡ YES ¡ G-­‑9 ¡ Addressing ¡Board ¡Member ¡ YES ¡ Violations ¡ C-­‑1 ¡ Single ¡Point ¡of ¡Direction ¡ YES ¡ C-­‑2 ¡ Single ¡Point ¡of ¡Control ¡ YES ¡ C-­‑3 ¡ Staff ¡Matters ¡ YES ¡ C-­‑4 ¡ Delegation ¡of ¡Authority ¡ PROPOSED ¡AT ¡MARCH ¡MEETING ¡ C-­‑5 ¡ Monitoring ¡Superintendent ¡ PROPOSED ¡AT ¡MARCH ¡MEETING ¡ Performance ¡ O-­‑1 ¡ Global ¡Operational ¡Expectations ¡ PROPOSED ¡AT ¡MARCH ¡MEETING ¡ O-­‑2 ¡ Emergency ¡Superintendent ¡ PROPOSED ¡AT ¡MARCH ¡MEETING ¡ Secession ¡ O-­‑3 ¡ Treatment ¡of ¡Owners ¡and ¡ YES ¡ Stakeholders ¡ O-­‑4 ¡ Personnel ¡Administration ¡ YES ¡ O-­‑5 ¡ Budget ¡and ¡Financial ¡Planning ¡ PROPOSED ¡AT ¡MARCH ¡MEETING ¡ O-­‑6 ¡ Financial ¡Administration ¡ PROPOSED ¡AT ¡MARCH ¡MEETING ¡ O-­‑7 ¡ Asset ¡Protection ¡ PROPOSED ¡AT ¡MARCH ¡MEETING ¡ O-­‑8 ¡ Superintendent ¡Communicating ¡ ¡ with ¡the ¡Board ¡ O-­‑9 ¡ Superintendent ¡Communicating ¡ ¡ with ¡the ¡Public ¡ R-­‑1 ¡ Academic ¡Results ¡ ¡ R-­‑2 ¡ Technology ¡Results ¡ ¡ R-­‑3 ¡ Operational ¡Results ¡ ¡ R-­‑4 ¡ Financial ¡Results ¡ ¡ R-­‑5 ¡ Communication ¡Results ¡ ¡ R-­‑6 ¡ Board ¡Performance ¡Results ¡ ¡ R-­‑7 ¡ Activities ¡and ¡Athletics ¡Results ¡ ¡ ¡

  11. Geneseo CUSD 228 Board of Education Operating Agreements Unity of Purpose We affirm the unique role of public education, whereby each community collectively pools its resources for the common good through the education of its students. Therefore, we seek to uphold and improve public education for our community. o We want to build trust and move the district forward. o We want to become an effective team. o We want to understand our individual jobs and collective responsibilities. o We want to be a team with a common, focused direction. o We want to create a district culture that supports positive change. o We want to represent the needs and desires of our community. o We want to perpetuate a positive district culture that survives in the face of Board Member and staff turnover. 2:20 Powers and Duties of the School Board 2:80-E Board member Code of Conduct Governance Culture 1: Board Purpose Governance Culture 2: Governing Commitments Roles & Responsibilities The Board will: o Govern with a focus on the future, on results, and on continuous improvement; o Create a safe environment for the productive exchange of ideas; o Encourage collective decision making and diversity in viewpoints; o Respect the distinction between Board and Superintendent/staff roles; o Pursue rigorous and continual improvement in its ability to define community values and its vision of the future; o Acknowledge that the Superintendent is accountable only to the full Board of Education; o Speak with one voice. No Board member, or subset of the Board of Education, has the authority to act or speak on behalf of the Board without the consent of the Board . Governance Culture 3: Board Job Description Meetings of the Board We will consistently abide by our formal meeting processes so that all persons are treated fairly and equally. In order to show respect for each other and the processes, no one gets surprised with potentially controversial information or issues at any time . We understand that Board meetings are not open-forum meetings. We will keep this in mind as we conduct our meetings, allowing the public to provide input at the time allotted on the agenda to ensure the multiple voices of the community inform Board deliberations. We will review our policies relating to Board meeting management (e.g., time limits on input from members of the public), revising or re-affirming them as appropriate. The only authority to direct action rests with the full Board sitting at the Board table during a duly called open meeting. A majority vote sets such direction. When a majority of the Board, sitting in a formal meeting, requests action, it should be made relative to the intended results, not the methods used to achieve those results. Each Board member respects the right of the other members to vote “no” on an issue. On important matters, Board members are encouraged to explain the reasons for a “no” vote either during deliberation or before casting the vote.

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